7 snelle time management-tips voor accountmanagers

Opzij, opzij, opzij,
Maak plaats, maak plaats, maak plaats,
Ik heb echt ongelofelijke haast.
Ik moet meeten, bellen, sellen, tellen, plannen opstellen, stilstaan en weer doorgaan.

Dit zou zo uit het liedje ‘Opzij, opzij, opzij’ van Herman Van Veen kunnen komen, maar dan in de accountmanager-versie welteverstaan. Want time management is misschien niet cruciaal, dan toch zeer belangrijk voor jou als accountmanager. Meestal heb je wel een waslijstje taken af te werken. En dan helpt het natuurlijk om dat takenpakket succesvoller te bolwerken als je optimaal jouw tijd kan managen.

 

Waarom time management essentieel is voor een accountmanager

  • Productiviteit: Door goed time management kun je als accountmanager je tijd efficiënter besteden en meer werk verzetten in minder tijd. Dit helpt je om je doelstellingen gemakkelijker en sneller te behalen én je prestaties te verbeteren.
  • Klantentevredenheid: Als accountmanager ben je vaak verantwoordelijk voor het onderhouden van relaties met bestaande klanten en het werven van nieuwe. Goed time management kan er bijvoorbeeld voor zorgen dat klanten op het juiste ogenblik worden (terug)gebeld en dat afspraken op tijd worden ingepland, wat bijdraagt aan een hogere klantentevredenheid.
  • Stressvermindering: Door een efficiënt time management kan je als accountmanager beter plannen en prioriteiten stellen. Daardoor zal je minder stress ervaren en meer tijd hebben voor ontspanning.
  • Flexibiliteit: Goed time management biedt je als accountmanager de flexibiliteit om vlotter te schakelen tussen verschillende taken en verantwoordelijkheden, en om snel te reageren op veranderende omstandigheden.
  • Reputatie: Als je als accountmanager je tijd efficiënt beheert, dan kom je professioneel en betrouwbaar over. Dit helpt je om een goede reputatie op te bouwen, wat ertoe kan leiden dat je meer en interessantere kansen krijgt in de toekomst.

Kortom, time management helpt je als accountmanager efficiënter te werken, jouw doelstellingen te behalen, klantentevredenheid te verhogen, stress te verminderen, flexibel te zijn en een goede reputatie op te bouwen.

 

7 time management-tips die je als accountmanager snel kan toepassen

Goed time management is dus voor elke accountmanager een belangrijke vaardigheid. We geven je graag een aantal handige tips die je gemakkelijk kan toepassen.

  1. Maak een lijst met prioriteiten.
    Bepaal welke taken het belangrijkst zijn voor jouw job als accountmanager en concentreer je eerst op deze taken om daarna de rest af te werken.
  2. Gebruik een tijdschema.
    Plan tijdsblokken of een specifieke tijdsduur in om bepaalde taken uit te voeren en houd je zo veel als mogelijk daaraan.
  3. Vermijd afleiding.
    Zorg dat je in een rustige omgeving werkt en vermijd sociale media of andere bronnen van afleiding zolang je aan het werk bent.
  4. Durf te delegeren.
    Heb je een team? Bespreek dan de taken die moeten gebeuren en durf er naar anderen te delegeren. Zo kan jij je concentreren op de taken die jij als de belangrijkste beschouwt.
  5. Neem pauzes.
    Plan geregeld korte pauzes in om je brein te laten rusten zodat je daarna weer fris aan het werk kan.
  6. Gebruik technologie om je te helpen.
    Er bestaan enorm veel hulpmiddelen om je werk efficiënter te organiseren, zoals bijvoorbeeld apps voor tijdschema’s en taakbeheer. Gebruik ze.
  7. Evalueer en optimaliseer.
    Neem af en toe de tijd om even te evalueren hoe je jouw tijd hebt besteed. Kijk wat er goed ging en wat je kan aanpassen om nóg efficiënter te werken.
 

Key Account Manager gezocht! 

Denk jij na het lezen van deze tips nu “Yes, daar kan ik mij helemaal in vinden“? Dan ben jij misschien wel de geknipte persoon om ons team te versterken! Bij Victus Sales zijn we namelijk op zoek naar een resultaatgerichte Key Account Manager die samen met ons impact wil maken. Interesse? Bekijk hier de vacature.