Ga je op sollicitatie, heb je een eerste ontmoeting met een klant of ga je simpelweg op date. Jouw eerste indruk is eender waar van groot belang. Ook bij het bellen van nieuwe klanten zijn de eerste twintig seconden belangrijk, gezien je een goede eerste indruk moet achterlaten. Begin met een enthousiaste voorstelling van jezelf. Hoe enthousiaster en vriendelijker je bent, hoe meer de klant je een kennismaking gunt. Gebruik na jouw persoonlijke voorstelling een korte elevator pitch om jouw bedrijf voor te stellen en maak van een cold call een aangenaam gesprek.
Zorg ervoor dat jouw voorstel onweerstaanbaar is
In je commerciële insteek is het belangrijk dat je een heel duidelijk voordeel aanbiedt. Zo kan je uitdrukken dat je klant door jou geld bespaart, dat je hen geld gaat laten opbrengen of dat je jouw klant veel tijd gaat besparen en zo uiteindelijk geld laat besparen.
Stel open vragen en achterhaal de behoeften van de klant. Stel vragen zoals: “Wat gebruikt u nu?”, “Welke optie hanteert u momenteel?”. Eens je weet welke mogelijkheden jouw potentiële klant mist, kun je overgaan naar jouw product of dienst en waarom deze de ideale oplossing is. Aarzel niet om het te herhalen. Hierdoor zal de klant zich meer bewust worden van de oplossing en sneller overgaan tot actie.
Hoe ga je om met weerstand van een klant?
Het is beter om een nee te krijgen dan het niet voor te stellen. Hierdoor ben je al goed bezig! Je hebt het ongetwijfeld al meegemaakt dat een klant zegt: Ik heb geen tijd, ik moet dit nog bespreken met mijn partner, dit is voor mij niet van toepassing, kun je me dat op mail zetten, ik heb geen interesse… Je vraagt je af, wat moet ik hier nu mee? Moet ik de keuze van de klant aanvaarden of zal ik mijn verhaal toch doen omdat dit maar enkele minuten in beslag neemt?
Hier is het belangrijk dat je nadenkt waarom een klant een bepaald antwoord gebruikt. Op basis hiervan kun je standaard antwoorden opmaken. Beschouw een antwoord niet als de waarheid. Zo goed als altijd is dit een excuus. Daarom moet je altijd argumenteren. Uiteraard is het de kunst om dit op een enthousiaste en positieve manier te doen. Combineer dit met een inhoudelijk sterke insteek en je bent klaar voor ieder gesprek.
Het afsluiten van een goed telefoongesprek
Het afsluiten is meestal niet door iedereen geweten, maar het belangrijkste in een gesprek. Gezien het hier gaat over het bellen van nieuwe klanten, kun je de klant uitnodigen voor een afspraak door een alternatieve vraag te stellen. De truc is dat eender welk antwoord de klant zal geven, het jou tot een succesvol einde zal brengen. De vragen leiden altijd naar twee opties, een voorbeeld hiervan is: “Wilt u liever in de voormiddag of in de namiddag?