Is face-to-face netwerken dan helemaal gedaan?
Ja… titel, dat is een goede vraag? Natuurlijk is face-to-face niet gedaan en gaan mensen nog netwerken op feestjes, netwerkevenementen, vergaderingen,… noem maar op. Bovendien, geef toe? Wat is er leuker dan live contacten leggen en je business vertellen met behulp van een elevator pitch en een glaasje wijn?
Naast het face-to-face gebeuren hebben we wel een nieuwe schakel om te gebruiken. Zoals je al weet, is social media erg populair. Social media wordt meer en meer gebruikt. Het netwerken via social media, daar ga jij nu gebruik van maken.
Je gaat hier alleen maar voordeel uithalen:
- Tijdsbesparing
- Waar en wanneer speelt geen rol meer
- Eenvoudig
- Gratis
1. Netwerken via social media, oke? Maar welk kanaal hanteer ik?
Jeuken je handen nu al? Heb je er ook zo veel zin in en weet je niet zo goed wat stap één is? Nogmaals, geen paniek. Begin met een analyse van jouw doelgroep. Waar is jouw doelgroep actief?
Verspil geen tijd aan netwerken via social media op een kanaal waar niemand van jouw doelgroep actief is.
2. Help een ander
Hetgeen wat jij moet doen, nadat je je social media kanaal gevonden hebt, is in ACTIE schieten. Het gaat hier om netwerken. Dat wilt zeggen dat je interesse moet tonen in andere en niet alleen ‘ikke ikke ikke en de rest kan stikken’.
Toon interesse en help een ander. Help hen met die ene post die vaak gedeeld moet worden, door het zelf te delen. Help hen het behalen van 10 000 likes op facebook door het zelf te liken.
Het delen van content op social media heeft zijn voordelen. De eigenaar kan zien wie dit allemaal deelt en zo start het netwerken via social media!
3. Nu mag je jezelf in de kijker zetten
Naast het vertonen van interesse in een ander, ga je zelf ook content verspreiden. Dit kun je doen aan de hand van video’s, foto’s, blog’s, vragen naar meningen…
Zorg ervoor dat je actief blijft. Actief in die zin, post 1 à 2 keer per week content op social media. Dit zorgt ervoor dat niemand je zal vergeten. Zo blijf je een soort van ‘reminder’ geven. Denk aan de dingen in je leven die je al lang niet meer hebt gedaan of gezien. Dat zijn de dingen die vergeten zullen worden na een tijd. Zo werkt het netwerken via social media ook. Blijf actief!