Evalueer het huidige jaar
Om succesvol te zijn moet je strategisch kunnen plannen, en nog belangrijker: uitvoeren!
De eerste stap in een goede planning is starten met het huidige jaar te evalueren. Ik ga er vanuit dat je als bedrijf exact weet hoeveel nieuwe leads je hebt verzameld (weet je niet wat leads zijn, kijk dan hier), van welke bronnen deze kwamen, wat de conversie in de sales funnel is en achteraf wat de gemiddelde waarde per maand per klant is en ook hoe lang iemand gemiddeld klant blijft.
Stel een einddoel in
Wanneer je al deze variabelen hebt verzameld, kan je van start gaan om een goede planning op te maken. Start met het bepalen waar je wilt staan binnen een jaar, en werk dan de concrete stappen uit om daar te geraken.
Stappen kunnen zijn bv aantal nieuwe klanten per maand, x aantal verkoopgesprekken en bv x aantal nieuwe leads.
Plan evaluaties in
De 3e stap is ook duidelijk in te plannen wanneer je welke cijfers gaat evalueren om strategisch naar je doel te werken.
Executie en stuur bij waar nodig
Een kleine tip dat ik wil meegeven dat voor velen een valkuil is, indien je tijdens het jaar merkt dat je je doel niet gaat halen, wijzig NIET je doel, maar WEL de strategie om je doel te behalen.
Dus samengevat:
- Stap 1: evalueer het huidige jaar
- Stap 2: stel een einddoel en deel deze op in stappen
- Stap 3: Plan evaluaties in
- Stap 4: Executie en stuur bij waar nodig
Ik zou zeggen, begin er op tijd mee, wij hebben alvast onze planning klaar voor het komende jaar, jij ook?
Meer sales tips? Ontvang 20 dagen lang krachtige lessen van topverkopers in je mailbox door je hier gratis aan te melden.