Cold calling begint met 2 belangrijke vragen
Cold calling kan een grote impact hebben op je verkoop. Maar successen komen niet zomaar uit de lucht gevallen. Als je je bedrijf wil laten groeien met cold calling, moet je eerst twee vragen stellen:
- Hoe ziet mijn aanbod eruit? Uiteraard moet je weten of je product of dienst aansluit bij de noden van je doelgroep. Test de markt en vind de juiste propositie, onderscheid je van je concurrenten.
- Wie is mijn doelgroep? Omschrijf je doelgroep en doe dat gedetailleerd. Focus op je gemiddelde klant. In welke sector is die actief? In welke regio? Hoeveel mensen stelt hij tewerk? En vooral: welke meerwaarde bied jij voor die klant?
De volgende stap: een belscript
Prospecteren doe je nooit zonder voorbereiding. Dat geldt ook voor cold calling. Een goede belstrategie is onmisbaar. We zetten de belangrijkste aandachtspunten kort op een rijtje:
- Zoek een rustige ruimte want scoren doe je als je kan focussen. Vermijd dus drukke ruimtes.
- Neem ook voldoende tijd. Hou dus meer dan een uur vrij, bel verschillende bedrijven na elkaar en geraak in een goede flow. Zorg dus dat je een database of lijst hebt klaarstaan zodat je niet moet nadenken over wie je belt.
- Gebruik een goede agenda. Om snel een afspraak te kunnen inplannen heb je een duidelijke, digitale agenda nodig.
- Zorg daarnaast voor een positieve mindset: creëer een goede vibe. Zo kan je een ‘nee’ op een positieve manier veranderen in een ‘ja’.
- Pas tenslotte je belscript aan je doelgroep aan. Dat script heeft 4 grote stappen: probleem, oplossing, referentie en besluit.
Naast cold calling is netwerken van groot belang
Actief netwerken betekent dat je aanwezig bent op verschillende evenementen om mensen en bedrijven te leren kennen. Er zijn talloze initiatieven waar je de kans krijgt om je netwerk te vergroten, nieuwe contacten te leggen en je kennis en ervaring te delen met andere ondernemers. Sommige daarvan zijn gratis, andere betalend.
Door te netwerken creëer je nieuwe inzichten, breid je je kennis uit en werk je aan je pitch. Uiteraard ga je ook leads verzamelen en eventueel zelfs aanbevelingen krijgen van collega-ondernemers. Ook hier is een positieve mindset en interesse in de business van andere ondernemers cruciaal.
Online marketing als aanvulling op cold calling
Online marketing geeft je een zee van mogelijkheden om je sales te verhogen. Ook hier kan je verschillende strategieën toepassen. Je resultaten hangen in grote mate af van de keuze die je maakt.
Enerzijds kan je ervoor kiezen om merkbekendheid te creëren via social media. Anderzijds kan je gaan voor online advertising via social media platformen en Google Ads.
Ben je helemaal klaar om de wereld te veroveren met jou diensten of producten? Zoek je een partner die je sales kan boosten? Neem dan snel contact op!
Meer sales tips? Ontvang 20 dagen lang krachtige lessen van topverkopers in je mailbox door je hier gratis aan te melden.