Telefonische prospectie is terug van (nooit) weggeweest

Is cold calling of telefonische prospectie verleden tijd? Wel integendeel! Recent onderzoek bij ondernemers wijst uit dat telefonisch contact het meest succesvolle saleskanaal is. Ondanks de sterke opmars van het internet voor leadgeneratie, het in contact komen met mogelijke klanten, grijpen salesmanagers meer en meer terug naar de telefoon. De ervaring leert namelijk dat de conversieratio van telefonie een stuk hoger ligt dan bij digitale kanalen zoals mailings of social media. Opmerkelijk, of toch niet? Victus Sales, expert in b2b-prospectie, onderscheidt 7 voordelen van cold calling.

Share

Direct resultaat

Cold calling vindt plaats in het hier en nu. Er is amper één telefoongesprek nodig om in te schatten of een prospect geïnteresseerd is, zodat de volgende fase meteen kan volgen.

Hoge conversie

Er ontstaat effectief een gesprek met de mogelijke klanten. Daarbij kan live ingespeeld worden op hun vragen en argumenten om hen beter te overtuigen. Dat resulteert in een hogere conversieratio dan bijvoorbeeld bij cold mailing.

Extreem doelgericht

Telefonische prospectie laat toe de doelgroep goed af te bakenen. Door te selecteren op sector, regio, omzet, bedrijfsgrootte … worden enkel de prospects opgebeld die voor uw bedrijf écht interessant zijn. De relevantie verhoogt, net zoals de kans op een vervolgafspraak.

Gepersonaliseerde pitch

In tegenstelling tot pakweg een Facebook-advertentie waarbij één generieke boodschap wordt verstuurd, wordt bij cold calling de pitch perfect afgestemd op maat van de potentiële klant. Die kan inspelen op specifieke pijnpunten in de sector of voorbeelden van succesvolle samenwerkingen aanhalen.

Enorm schaalbaar

Bij cold calling is het resultaat evenredig aan het volume. Opschalen levert dus gegarandeerd meer afspraken op. Eens een klantenlijst en belscript op punt staan, kan hiermee jarenlang verder gebeld worden, in tegenstelling tot marketingcampagnes die regelmatig vernieuwd moeten worden.

Volledige aandacht

Anders dan een e-mail of LinkedIn-verzoek, is een telefoontje moeilijker te negeren. Prospects opbellen levert de zekerheid dat de boodschap ook effectief gehoord wordt.

Altijd leerrijk

Ook wanneer een gesprek niet in een afspraak uitmondt, levert het waardevolle informatie om de belcampagne bij te sturen. Het is een goede manier om de markt en concurrentie te leren kennen, maar ook te ontdekken welke problemen en noden er zijn.

Benieuwd naar de mogelijkheden voor jouw bedrijf? Neem contact op met Victus Sales!


Meer sales tips? Ontvang 20 dagen lang krachtige lessen van topverkopers in je mailbox door je hier gratis aan te melden.

20 Krachtige Lessen van Topverkopers

Meld je hier aan en ontvang 20 dagen lang gratis sales tips in je mailbox.

De eerste stap naar meer afspraken?
Een afspraak met ons.