Eigen ervaring
Nu allereerst wil ik beginnen over een verhaal van mezelf. Ik heb recent een woning gekocht, waar ik op zoek was naar een voordelige lening. Waarbij ik bij een makelaar een afspraak had gemaakt. Ik had mijn afspraak om zes uur staan. Ik contacteer de makelaar dat ik vijf minuutjes later ga zijn. Uiteindelijk heb ik tot half zeven in de wachtzaal gezeten, op hem moeten wachten.
In kader van de eerste indruk was het niet meteen een goede indruk. Ik had niet meer veel zin na een half uur te wachten in de wachtzaal, aangezien ik de moeite deed om hem te verwittigen voor vijf minuten en hij mij een half uur liet wachten zonder dat ik wist wanneer hij ging komen.
Waarom is het belangrijk
In dat kader wil ik graag even schetsen dat het heel belangrijk is om een goede eerste indruk te maken. Enerzijds kan het gebruikt worden in de verkoop. Als je met een nieuwe klant samenzit moet je inderdaad een eerste indruk positief maken. Maar het kan ook zijn met een nieuwe werknemer, het kan ook zijn wanneer je je baas wilt imponeren. Of een kennismaking hebt met een nieuw potentieel bedrijf. Het kan ook eventueel zijn in uw privé-omgeving, waarbij dat je een nieuwe vriend of vriendin leert kennen, of waarbij je met vrienden weg bent.
Nu, in alle situaties is een eerste connectie leggen met iemand dus heel belangrijk. Om als eerste tip daarin mee te geven, vind ik het enorm belangrijk om te doen wat je belooft. Daarmee wil ik zeggen dat als je belooft om om zes uur aanwezig te zijn, dat je daar dan ook staat om zes uur. Indien dat niet zo is, wees dan zo vriendelijk om even een heads-up te geven en duidelijk mee te geven wat precies de andere partij kan verwachten van jou.
Wees op tijd!
Nu, waarom is op tijd komen nu precies belangrijk? Wanneer je doet wat je zegt, en je bent op tijd, de andere partij gaat waarschijnlijk verwachten dat je doorheen je samenwerking of doorheen jullie relatie, Waarschijnlijk ook op tijd gaat zijn en gaat doen wat je belooft. En uiteindelijk zeker in business, als iemand je geld geeft om bepaalde zaken te doen Dan heb je natuurlijk een verwachting dat dat correct gebeurt. Als tweede tip kan ik meegeven dat het heel belangrijk is om een positieve uitstraling te hebben wanneer je iemand ontmoet.
Blijf lachen!
De beste tip die ik je kan meegeven is om een glimlach op je gezicht te hebben. Wanneer iemand positief aankomt met een glimlach, je recht in de ogen kijkt borst vooruit met zelfvertrouwen en je aangenaam groet ga je automatisch een warm gevoel krijgen, waardoor dat je positief terug gaat doen naar de andere persoon. Niet alleen de eerste tien seconden zijn belangrijk, maar ook doorheen je gesprek: Houd je enthousiasme aan, hou je positiviteit aan, zodat jullie alle twee met een positief gevoel achteraf het gesprek of de kennismaking verlaat.
Oprechtheid en eerlijkheid winnen altijd!
Als derde wil ik vertellen, dat oprechtheid en eerlijkheid altijd wint. Het is soms moeilijk, dat wanneer een klant, een prospect of een vriend, bepaalde verwachtingen op tafel legt en jij weet dat je die zelf niet gaat kunnen inlassen. Om dan tegen te gaan spreken en te gaan zeggen: Sorry, maar dat gaan we niet kunnen gaan realiseren.
Toch raad ik je aan om het te doen en altijd eerlijk en oprecht te zijn over de prestaties of over de mogelijke samenwerking. Waarom? Omdat wanneer dat er tijdens de samenwerking bepaalde zaken of steken gaan laten vallen gaat het vertrouwen geschonden worden en gaat hij twijfelen aan jullie samenwerking. Wanneer je van het begin meteen oprecht bent en meteen eerlijk zijn, gaat hij jouw mening respecteren en gaat hij waarschijnlijk verwachten dat doorheen heel de samenwerking je altijd oprecht en eerlijk bent en gaat hij zich geen zorgen moeten maken dat je hem aan het voorliegen zijt over bepaalde zaken. Ik persoonlijk vind dat ook heel belangrijk en als ik een oprecht en eerlijk gevoel heb betaal ik iemand graag voor zijn diensten of producten. Om even samen te vatten wat we vandaag besproken hebben: Houd je aan je afspraken, wees altijd positief en eerlijkheid duurt het langst.
“Dit waren mijn tips voor vandaag. Indien jullie nog vragen hebben of andere topics hebben die jullie graag zouden willen horen, gelieve graag een comment achter te laten. Stuur een mailtje, stuur een berichtje, en volgende keer zullen we er misschien op in gaan. Ik wens jullie nog een heel succesvolle dag toe en tot de volgende!”
Meer sales tips? Ontvang 20 dagen lang krachtige lessen van topverkopers in je mailbox door je hier gratis aan te melden.