De snelheid waarmee je reageert op online leads is nog nooit zo belangrijk geweest. Des te sneller men persoonlijk gaat reageren, des te belangrijker de lead zich voelt en des te kleiner de kans dat de lead zich gaat informeren bij de concurrentie.
De lead van 2020
We leven vandaag in het digitale tijdperk. Bakkers, schilders, communicatiebureaus, fitnesscentra, call centers,.. iedereen heeft tegenwoordig een website waar ze hun producten en diensten aanbieden of ten toon stellen.
Consumenten zien dit als vanzelfsprekend en verwachten dat je binnen de vijf minuten reageert op hun aanvraag. Dit is voor vele bedrijven onmogelijk, maar is van zeer groot belang en kan grote gevolgen hebben indien dit niet gebeurt.
Volgens een Amerikaanse studie van Lead Connect kan slechts 7% van de onderzochte bedrijven binnen de vijf minuten antwoorden op een aanvraag. 55% van de bedrijven deden er zelfs langer dan vijf dagen over om te antwoorden op leads.
Dat is een probleem, want jij wilt de eerste zijn die contact maakt met een lead. Des te langer je wacht, des te groter de kans dat de lead ook naar de concurrentie zal gaan.
78% van de leads kopen bij het eerst reagerend bedrijf
De lead komt binnen en verwacht meteen geholpen te worden. Chatbots, automatische reply’s.. zijn hiervoor alom gekend, maar lang niet meer zo effectief als vroeger. Ze zijn goed om snel vragen te beantwoorden, maar niet om de leads te converteren naar prospecten. Daarvoor is een persoonlijke aanpak essentieel.
De potentiële klant moet het gevoel hebben dat jij persoonlijk voor hem klaarstaat en liefst zo snel mogelijk. Volgens de studie door Lead Connect koopt 78% van de leads bij het bedrijf dat het eerst antwoordt. Dit toont dus aan hoe groot de impact kan zijn indien je lang wacht om een vraag te beantwoorden en hoe gevoelig een lead voor snelheid is.
De oplossing: een spontaan telefoongesprek
De lead verwacht snel informatie op maat van zijn behoeftes. Wanneer hij lang moet wachten op een antwoord, verhoog je dus de kans dat hij naar de concurrent gaat.
Het doel is om de lead zo snel mogelijk te benaderen en om te zetten naar een verkoopafspraak, offerte of directe verkoop. De beste methode hiervoor is een spontaan telefoongesprek. Zo moet je als bedrijf snel reageren op binnenkomende leads en hen voorzien van alle nodige informatie. Dankzij deze snelle communicatie heb je een streepje voor op je concurrentie en zal je meer leads converteren naar klanten.
Uit onze ervaring is gebleken dat je best binnen het half uur reageert op een online aanvraag. Dit zorgt ervoor dat 80% tot 90% van de aanvragen omgezet wordt tot een offerte. Wanneer er enkele uren later of de dag erna wordt gereageerd, converteert slechts 50-60% naar een afspraak.
Zo zie je maar dat een paar uur verschil, statistisch gezien, voor een daling van 30% conversie kan zorgen. De leads die we binnen het half uur contacteren, halen vaak aan dat ze het zeer appreciëren dat we zo snel aanvragen opvolgen. Dit is meteen een eerste stap richting het opbouwen van een langdurige relatie.
Conclusie
We kunnen stellen dat een persoonlijke en vooral snelle aanpak van essentieel belang is. Wanneer er binnen de eerste vijf minuten gereageerd wordt op een online aanvraag is de kans dat jij hem zal converteren het grootst.
Een snelle reactie zal er dus voor zorgen dat de lead niet elders een aanvraag zal doen. De oplossing hiervoor is een spontaan telefoongesprek. Hierdoor kan je meteen reageren en de klant zijn behoeften aftoetsen en er op in spelen. Zo bouw je meteen aan een goede relatie met een potentiële klant.
Benieuwd hoe Victus Sales je hierbij kan helpen? Neem vrijblijvend contact op!
Meer sales tips? Ontvang 20 dagen lang krachtige lessen van topverkopers in je mailbox door je hier gratis aan te melden.